Friday, February 23, 2018

Jeg vil ha VÅR!

 Jeg driver og legger planer for hagen for den kommende sesong.
Denne noe uvanlige kalde vinteren har gjort at jeg ikke har kunnet stelle i hagen i noen av vintermånedene, fordi hagen har vært frosset og delvis dekket med snø.
Alle de 9 årene vi har bodd her, har jeg alltid hatt noen uker med hagestell midtvinters. I år har det kun vært med tanken. Det er slettes ikke sånn som i Sør-Norge at vi har metervis med snø, men 15-20 cm er jo nok til at det er skikkelig prakk å luke.
Dette bildet er fra i går morges.
Jeg liker det bedre slik:
 Selv om fjorårets høysommer-bilder er mye mer bugnende og voldsomme, er det vår-hagen som lokker mest nå. Gleden med alle spirene og at bakken endelig er grønn igjen kan ikke måles med noe!
 Jeg får trolig hagelags-besøk i år også. Ålesund Hagelag har kontaktet meg for besøk i juni, og jeg er veldig spent på hva som faktisk blomstrer med meg da, og håper ikke rododendronene har takket for seg enda.
De neste 4 bildene er fra samme dato i fjor, så blir det likt i år, har jeg vel ikke så mye å frykte.





 Beddet med sommerfugl-obelisken ble anlagt i fjor, så det vil nok se bedre ut i år. Får bare håpe at klematisen i stativet er i god form denne våren, og ikke furter med visnesyke eller noe i den dur. om du syns jeg er litt ensformig i fargevalget, så har jeg valgt å ha kun hvite blomster her.

 Med god jord, lang vekstsesong og MYYYE regn blir grønne planter fort STORE....
Jeg deler og deler, -og selger eller bytter med andre.
 Jeg har bestilt meg noen poser med frø i år, -første gang på flere år. (For liten tid pga jobben) men i år SKAL jeg så litt. Jeg har også bestilt meg en ny blomsterkasse, og vurderer noen nye krukker i litt grovere stil.
Jeg har problemer med å vente, -vil grave NÅ!!
I helgen får jeg trøstegrave ut resten av kjelleren, og innbille meg at jeg skal plante blomster der nede, ikke støpe. Får "miste" litt jord utover isen i hagen mens jeg går og håpe det vil tine i sola.
 Jeg blir nok ikke arbeidsledig med det første, men det er liksom litt mer rekreasjon i hagearbeidet enn i oppussinga.
 Nå skal jeg rekreere noen timer i senga før jeg skal på jobb i morgen og pakke ut sommer-varer.
Synd en ikke kan bestille sommer også, -eller i det minste litt vår....

2 comments:

  1. Hagen din er jo utrolig lekker og frodig 😊😊

    Går bare å gleder meg til vår jeg også. Her er det nesten 1m med snø noen steder 🙈

    ReplyDelete
  2. Hei Nina og god søndag.
    Æ vil også ha vår, æ bor i Skjomen i Narvik komune, og pleier og se litt liv i et blomsterbed som står inntil husveggen på denne tia, men ikke i år, for vi har ikke hatt nedbør her på to og en halv mnd ca, den sneen vi fikk før jul er blitt til bare is og steinhard skare.'
    Vi har hatt blå himmel og masse kuldegrader i hele år, så æ ser ikke liv i noen av bedebe ennu, det pleier jo og titte opp noen løkblomster, men i år har vel alt fryse bort.

    Æ lengter etter vår og sommer og varme, snart er vi jo i mars , så det er nu like før :)'

    Ha en fin dag.

    Lisbeth :O)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)